التهاب لثه چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

التهاب لثه

پلاک دندان حاوی مقدار قابل توجهی میکرو ارگانیسم‌ های مضر است که می‌تواند مشکلات قابل‌توجهی در دندان‌ها و لثه‌های شما ایجاد کند و حتی بر ساختار آن‌ها تأثیر منفی بگذارد و عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. این پلاک و باکتری ها باعث التهاب لثه ها می شود.

التهاب لثه باعث می شود لثه ها کمی ملتهب به نظر برسند. این بیماری باعث خونریزی متوسط ​​یا شدید لثه هنگام مسواک زدن می شود. نسبت به پیشرفت بیماری، ممکن است قسمت هایی از لثه از بین برود و دندان ها بلندتر به نظر برسند و حساسیت به غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم یا سرد افزایش یابد.

تخمین زده می شود که از هر 10 ایرانی 9 نفر به این بیماری مبتلا شده است و همچنین حدود 40 درصد از بزرگسالان بالای 35 سال به پریودنتیت مبتلا شده اند. به گفته متخصصان بهداشت دهان و دندان، این ارقام نشان دهنده ضعف در بهداشت دهان و دندان هست.

التهاب لثه می تواند باعث چه چیزی شود؟

این بیماری باید در اسرع وقت درمان شود تا از عوارضی که می تواند به همراه داشته باشد جلوگیری شود.

پریودنتیت

اگر التهاب لثه به موقع درمان نشود، می تواند به یک وضعیت بسیار خطرناک برای سلامت دندان های شما تبدیل شود و منجر به لق شدن و از دست دادن دندان شود. بر خلاف ژنژیویت، پریودنتیت شامل تشکیل تارتار در زیر خط لثه است که باعث جدا شدن لثه از ریشه دندان می شود. این بیماری برآمدگی‌های مشخصی را در لثه‌ها ایجاد می‌کند که به کیسه‌های پریودنتال معروف هستند. این بیماری می‌تواند اجازه ورود مقدار بیشتری باکتری‌ و عناصر چسبنده به ریشه را بدهد.

پوسیدگی دندان ها

برای بیماران مبتلا به التهاب لثه ایجاد پوسیدگی بسیار شایع است. اگر پوسیدگی ها به موقع درمان شوند، می توان دندان ها را حفظ کرد. اگر عفونت خارج از کنترل گسترش یابد، ممکن است لازم باشد برای جلوگیری از آسیب بیشتر از روش های دیگری نیز استفاده شود.

تغییرات سیستمیک

عفونت باکتریایی که در ژنژیویت رخ می دهد نه تنها عواقب شدیدی برای سلامت دهان و دندان شما دارد، بلکه می تواند منشاء بیماری های دیگری نیز باشد. این زمانی اتفاق می افتد که عفونت از طریق بافت های نرم راه خود را باز کرده و وارد جریان خون می شود. با آلودگی جریان خون، عوامل بیماری زا می تواند طیف گسترده ای از ساختارهای حیاتی بدن را آلوده کند. در برخی موارد اتفاق افتاده است که التهاب لثه درمان نشده باعث بیماری قلبی شدید و حتی مرگ فرد مبتلا شده است.

درمان التهاب لثه

متخصص پریودنتولوژی یا پریودنتیست وظیفه تشخیص درجه التهاب لثه را بر عهده دارد. ما در کلینیک دندانپزشکی کام دنتال با بکارگیری اقداماتی برای از بین بردن التهاب لثه در مراحل اولیه، شرایط مناسبی را برای بهبود لثه های شما ایجاد خواهیم کرد و در نتیجه احتمال بروز بیماری های مرتبط با آن را کاهش خواهیم داد.

قبل از هر اقدامی، متخصص باید شرایط دهان و دندان شما را به طور کامل بررسی کند تا تشخیص دهد که آیا از بیماری لثه رنج می برید یا خیر. اگر مشخص شود که از علائم این بیماری رنج می برید، احتمالاً اقدامات درمانی زیر برای بهبود سلامت دهان و دندان شما انجام خواهد شد:

جرمگیری دندان در قیطریه

برای از بین بردن باکتری های عامل التهاب لثه از جرمگیری دندان استفاده می شود. این روش درمانی شامل جرم گیری، تراشیدن دقیق سطح داخلی و خارجی هر دندان می شود.

برای دستیابی به این هدف، معمولاً از ابزارهای دستی یا الکترونیکی خاصی استفاده می‌شود که نوک آن‌ها باید با پلاک باکتریایی تماس پیدا کند و باعث شکستن و برداشتن آن از روی سطح دندان و نواحی مجاور آن شود. در این فرآیند، علاوه بر تمیز کردن خطوط هر دندان، خط لثه نیز باید جرمگیری شود، زیرا باکتری‌ها معمولاً در این ناحیه تجمع می‌یابند.

برای دستیابی به نتایج مطلوب و همچنین جلوگیری از آسیب به بافت لثه و سایر اجزای آناتومیک دهان، این روش باید توسط متخصص دندانپزشکی انجام شود.

مراقبت پس از درمان جرمگیری دندان

هنگامی که تارتار دندان از بین رفت، از ابزار مخصوصی برای صیقل دادن دندان ها استفاده می شود. بنابراین برخی از لکه هایی که ممکن است روی مینای دندان ظاهر شوند از بین می رود. سپس یک ژل حاوی فلوراید بر روی دندان های بیمار اعمال می شود که به لایه بیرونی دندان اجازه می دهد تا دوباره ترمیم شود. علاوه بر این، از دهانشویه ها برای کاهش التهاب لثه استفاده خواهد شد.

متخصصان پریودنتیکس کلینیک دندانپزشکی کام

در کلینیک دندانپزشکی در قیطریه می دانیم که سلامت دهان و دندان شما حائز اهمیت است، به همین دلیل بهترین روش های دندانپزشکی را به شما پیشنهاد می کنیم که توسط متخصصان مجرب ما با استفاده از پیشرفته تجهیزات انجام می شود.

بهداشت صحیح دهان بهترین راه برای جلوگیری از عفونت های مکرر و بیماری های لثه است. از این نظر، ارتباط استفاده صحیح از مسواک با پیروی از الگوهای نشان داده شده توسط دندانپزشکان برجسته تر می شود.