جرمگیری و بروساژ

جرمگیری و بروساژ یک تکنیک دندانپزشکی است که امکان تمیز کردن عمیق دندان ها را فراهم می کند. هدف از جرم گیری حذف جرم و باکتری های بیماری زا است که در پاکت های پریودنتال تشکیل می شوند. بیماری های لثه در اوایل با خونریزی خود را نشان می دهد. به مراحل اولیه بیماری های لثه “ژنژیویت” می گویند. در التهاب لثه، از دست دادن استخوان فک وجود ندارد. فقط با علائمی مانند قرمزی، تورم، خونریزی و درد خفیف خود را نشان می دهد. برای درمان التهاب لثه، جرمگیری و بروساژ دندان انجام می شود.

اگر ژنژیویت درمان نشود، بیماری به “پریودنتیت” پیشرفت می کند که در آن پلاک و تارتار زیر لثه ایجاد می شود. اگر پریودنتیت پیشرفت کند، استخوان نگهدارنده دندان از بین می رود و در نتیجه دندان از دست می رود. هنگامی که بیماری لثه به هر دلیلی در دهان ما شروع می شود، ابتدا لثه های ما متورم می شوند، خونریزی می کنند و شروع به ایجاد مشکل می کنند.

جرمگیری و بروساژ دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

جرمگیری و بروساژ تمیز کردن عمیق دندان است که در آن تارتار یا جرمی که در زیر خط لثه ایجاد می شود، برداشته می شود. در این روش پریودنتیست ریشه دندان ها را با ابزار خاصی به نام کورت می خراشد.

دلیل جرمگیری و بروساژ دندان

جرم گیری به موقع از ایجاد پریودنتیت و از اثرات برگشت ناپذیر این بیماری بر روی استخوان و بافت های نگهدارنده دندان جلوگیری می کند.

جرمگیری و بروساژ دندان چه زمانی باید انجام شود؟

هنگامی که متوجه شدیم پاکت های پریودنتال روی لثه ظاهر شده اند، انجام این درمان ضروری است. زیرا این عوامل نشان دهنده وجود پیوره است. پاکت پریودنتال حفره هایی هستند که بین لثه و ریشه دندان ایجاد می شوند. تارتار در این فضا تجمع پیدا می کند و این ناحیه را آلوده می کند و هم استخوان و هم بافت نرم را از بین می برد.

در این مرحله کاملاً ضروری است که جرمگیری و بروساژ را انجام دهیم، تا بیماری بدتر نشود. اگرچه امکان بازیابی بافتی که قبلاً تحت تأثیر قرار گرفته است وجود نخواهد داشت، اما می توانیم از پیشرفت بیماری جلوگیری کنیم.

باید در نظر داشت که علاوه بر سلامت دهان و دندان، پریودنتیت بر سلامت عمومی نیز تأثیر منفی می گذارد.

جرمگیری و بروساژ دندان چگونه انجام می شود؟

برای اینکه درمان موثر واقعا شود، پریودنتیست ها باید مراحل زیر را دنبال کنند:

تحلیل و بررسی

ابتدا، بررسی می شود که تارتار، پارامترهای بالینی و کدام باکتری‌ها لثه را آلوده می‌کنند.

بروساژ دندان

قبل از تمرکز بر روی جرم زیر لثه، از دستگاه جرمگیر برای حذف جرم چسبیده به دندان استفاده می کنیم.

تمیز کردن پاکت های پریودنتال

پس از جرمگیری قسمت اعظم تارتار، بی حسی موضعی انجام می شود  و اقدام به تمیز کردن پاکت های پریودنتال می کنیم. پزشکان این کار را با استفاده از کورت انجام می دهند.

صاف کردن ریشه دندان

پس از تمیز کردن پاکت های پریودنتال، برای اینکه پلاک دندان به ناهمواری دندان نچسبد و تارتار دوباره ایجاد نشود، ریشه دندان را صاف می کنیم.

عوارض احتمالی بعد از جرمگیری و بروساژ

پس از جرمگیری و بروساژ ، ممکن است کمی درد یا حساسیت داشته باشید. این ناراحتی‌ها معمولاً بیش از چند روز دوام نمی‌آورند و با کمک مسکن‌ و رعایت توصیه‌ های دندان‌ پزشک بدون مشکل برطرف می‌شوند. سعی کنید غذاهای نرم بخورید، تا 24 ساعت سیگار نکشید و دندان‌هایتان را خیلی آرام مسواک بزنید.

تحریک لثه

تحریک لثه ها با تکمیل درمان طبیعی است. اگر پس از دو یا سه هفته التهاب کاهش نیابد، با دندانپزشک تماس بگیرید.

درد

در حالی که جرمگیری کاملاً بدون درد است و نیازی به استفاده از هیچ نوع مسکنی ندارد. بروساژ  که تهاجمی تر است، می تواند باعث ناراحتی بیمار شود. به همین دلیل در این مورد معمولا از بی حسی موضعی استفاده می شود.

حساسیت

هنگام خوردن غذای شیرین، سرد یا خیلی گرم، می توانید حساسیت دندان را تجربه کنید.

خون ریزی

خونریزی هنگام مسواک زدن نیز یک پیامد طبیعی است. اگر مشکل دیگری وجود نداشته باشد بعد از چند روز خونریزی برطرف می شود.

تعداد دفعات استفاده از کورتاژ یا جرم گیری دندان

از آنجایی که اسکالکتومی یک عمل پیشگیرانه است، معمولاً انجام دادن آن یکبار در سال کافی است. اگر بیمار استعداد خاصی برای تشکیل تارتار داشته باشد یا در مسواک زدن دندان‌های خود مشکل داشته باشد، توصیه می شود دوبار در سال جرمگیری بکنید. (مثلاً در مورد افرادی که از بریس‌های دندانی استفاده می‌کنند).

نتیجه

رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه به مطب دندانپزشکی برای معاینه و جرمگیری حداقل سالی یکبار ضروری است. با این وجود، گاهی اوقات ابتلا به بیماری پریودنتال اجتناب ناپذیر خواهد بود و به این دلیل، مراجعه به متخصص برای تشخیص به هیچ وجه نباید به تعویق بیفتد.

به یاد داشته باشید که پریودنتیت گاهی اوقات عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد، اما اگر به محض ظاهر شدن اولین علائم درمان شود، از دست دادن دندان قابل کنترل است. بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به یک بیماری دهان و دندان ، پیشگیری است.