درمان لثه

درمان لثه (پریودنتولوژی) شاخه ای است که به پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های لثه می پردازد. بیماری های لثه به عنوان بیماری های پریودنتال نیز شناخته می شوند. بیماری‌های پریودنتال بیماری‌های التهابی هستند که لثه‌ها و بافت‌های استخوانی که از دندان‌ها حمایت می‌کنند را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیماری های پریودنتال زمانی که در مراحل اولیه تشخیص داده شوند به راحتی و با موفقیت به درمان پاسخ می دهند.

لثه های سالم ظاهری صورتی رنگ ، کدر و محکم دارند. اگر خونریزی لثه داشته باشید، این نشانه التهاب لثه و بیماری لثه است. حتی اگر پوسیدگی دندان نداشته باشد، ممکن است به دلیل التهاب لثه دندان خود را از دست بدهید.

عقب نشینی و تحلیل لثه

تحلیل لثه به جابجایی لثه از سطح مینا به سمت ریشه دندان گفته می شود. به دلیل تحلیل لثه ، گزگز و حساسیت به سرما در دندان ایجاد می شود. عقب نشینی لثه به دلیل مسواک زدن محکم دندان ها یا بیماری لثه ایجاد می شود. اگر دندان قروچه یا ضربه به دندان وجود داشته باشد، این بیماری به سرعت پیشرفت می کند.

در درمان تحلیل لثه در صورت وجود التهاب لثه باید ابتدا این وضعیت برطرف شود. اگر لثه سالم باشد اما تحلیل لثه وجود داشته باشد، پیوند لثه (برداشتن بافت از کام و انتقال به لثه)، پیوند بافت همبند و عمل پیوند فلپ برای درمان تحلیل لثه انجام می شود. پس از جراحی لثه، سطوح ریشه کاملاً بسته می‌شود و می‌توان به لبخندی زیبا تر دست یافت.

پس از جراحی باید به مراقبت از دهان و دندان توجه ویژه ای شود و از کشیدن سیگار خودداری شود. اگر بعد از جراحی لثه عادت به ساییدن دندان، باید درمان شود. شما باید دندان های خود را با یک مسواک نرم مسواک بزنید و هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید.

بیماری های لثه

التهاب لثه:

التهاب لثه اولین مرحله بیماری های لثه است. لثه ها قرمز و ملتهب می شوند. التهاب لثه ممکن است ناراحتی زیادی ایجاد نکند. لثه هایی که هنگام مسواک زدن خونریزی می کنند معمولا حساس هستند. خونریزی لثه و بوی بد دهان از علائم این بیماری هستند. در این مرحله از بیماری تحلیل لثه یا تحلیل استخوان وجود ندارد. در صورت عدم درمان، بیماری پیشرفت می کند و باعث تخریب لثه و استخوان فک می شود.

پریودنتیت:

پریودنتیت مرحله پیشرفته بیماری لثه است. همراه با سایر بافت های نگهدارنده دندان، آسیب در استخوان آلوئولی اطراف دندان نیز رخ می دهد. خونریزی لثه، ترشح مایع التهابی از پاکت لثه، تورم، التهاب ، قرمزی و بوی بد دهان نشان دهنده پریودنتیت است.

این بیماری به دلیل عدم مراقبت مناسب از دهان و دندان شروع می شود و در صورت استعمال دخانیات بدتر نیز می شود. سیگار کشیدن می تواند خونریزی لثه را کاهش دهد. اما باعث تسریع پیشرفت بیماری می شود. این بیماری ممکن است در هر فردی با سرعت و شدت یکسان پیشرفت نکند. اگر استعداد ژنتیکی برای بیماری وجود داشته باشد، تخریب ممکن است به سرعت رخ دهد. بیماری های لثه شرایط التهاب مزمنی هستند که معمولاً بدون درد هستند.

درمان لثه چگونه انجام می شود؟

• جرم گیری تارتار دندان
  • کورتاژ
  • جراحی فلپ
  • شکل دهی لثه

جراحی فلپ (جراحی لثه)

اگر بیماری لثه در مراحل اولیه تشخیص داده شود و درمان شود، روند درمان با روش های ساده تر انجام می شود. اگر درمان به تأخیر بیافتد، نمی توان از افتادن دندان جلوگیری کرد.

در مراحل اولیه، جرم گیری و کورتاژ (صاف کردن سطح ریشه) کافی است. در دوره های بعدی جراحی فلپ (جراحی لثه بخیه شده) انجام می شود. در صورت لزوم می توان پیوند استخوان (پودر استخوان) را نیز انجام داد. پس از جرم گیری پلاک باکتریایی و التهاب ، لثه ها بهبود یافته و سلامت خود را به دست می آورند.

برای موفقیت پس از درمان، توجه بیمار به مراقبت از دهان و دندان اهمیت دارد. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان پس از درمان و ادامه سیگار کشیدن ، بیماری ممکن است عود کند. اگر خونریزی لثه، تحلیل لثه، لق شدن دندان ها و بوی بد دهان دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

درمان های شکل دهی لثه

امروزه به زیبایی لثه به اندازه زیبایی دندان اهمیت داده می شود. لثه های سالم عنصری ضروری در لبخندی زیبا هستند. لثه های سالم؛ به رنگ صورتی روشن و ظاهری مانند پوست پرتقال دارند، قوام محکمی دارند و خونریزی نمی کنند.

فرم، شیب و زاویه لثه تقریباً باید در یک سطح باشد و با خط لبخند سازگار باشد. در مفهوم طراحی لبخند ، سطح لثه و انحنای آن باید تنظیم شود.

روش های تراز کردن لثه را می توان با لیزر یا روش کلاسیک انجام داد. جراحی با لیزر بدون خونریزی و به روشی ساده تر انجام می شود. اگر پزشک شما آن را مناسب تشخیص دهد، می توانید با روش جراحی کلاسیک نیز جراحی شوید. در موارد لبخند لثه ای، بیماران از دیده شدن بیش از حد لثه هایشان شکایت دارند. در این شرایط با یک عمل جراحی ساده می توان به لبخند زیبا‌تر دست یافت.