دندان عقل

دندان عقل یکی از مسائل مهم در سلامت دهان و دندان است که باید به آن اهمیت داد. اگر هنگام باز و بسته کردن فک فشاری به پشت فک شما وارد می شود، مراجعه به دندانپزشک ضروری است. با استفاده از رادیو گرافی، دندانپزشک بررسی می کند که آیا دندان در موقعیت صحیح رویش پیدا می کند و در صورت نیاز، روش درمانی که باید انجام شود را تعیین می کند.

دندان عقل چیست؟

دندان های عقل سومین دندان آسیاب هستند که در رده سنی  ​​18 تا 25 سال در دو طرف فک رشد می کنند. دندان عقل مانند همه دندان های دیگر می تواند عملکردی مشابه دندان های دائمی داشته باشد و در صورت رشد صحیح و مناسب در دهان به عملکرد جویدن کمک می کند.

دندان عقل چه زمانی کشیده می شود؟

به دلیل کمبود فضا در فک و دلایل مشابه، ممکن است دندان عقل اصلاً بیرون نیایند و نهفته بماند یا برخی از آنها به صورت کامل رشد نکرده باشند. دندان عقل نهفته می تواند عوارضی مانند درد در ناحیه گوش، محدودیت در باز شدن دهان، پریکرونیت، التهاب لثه، کیست، پوسیدگی ریشه دندان، شلوغی دندان و گاز گرفتن گونه را ایجاد کند.

در صورتی که امکان رویش دندان عقل نهفته به داخل دهان وجود نداشته باشد، بهتر است در سنین پایین آن را خارج کنید. کشیدن دندان‌ نهفته در سنین بالا مشکلاتی را ایجاد می‌کند. به دلیل بیماری‌های سیستمیک مختلف و از بین رفتن انعطاف‌پذیری استخوان فک، این جراحی سخت تر خواهد بود و عوارضی مانند درد، تورم و ادم به همراه دارد. کشیدن دندان عقل با بی حسی موضعی انجام می شود و باید توسط جراح فک و صورت انجام شود.

اگر دندان عقل کاملا روییده باشد و عارضه ای ایجاد نکند ، نیازی به کشیدن دندان نیست. اگر دندان عقل به خوبی مسواک زده نشود ممکن است این دندان پوسیده شود. زمانی که درمان عصب کشی امکان پذیر نباشد، می توان آن را کشید.

آیا بعد از کشیدن دندان عقل صورتم متورم می شود؟

وضعیت تورم صورت نسبت به وضعیت دندان ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای جلوگیری از تورم، باید در 24 ساعت اول از کمپرس یخ روی گونه استفاده شود. روز اول پس از کشیدن دندان ، ایجاد تورم خفیف طبیعی است. مصرف به موقع و صحیح داروهای تجویز شده توسط پزشک ضروری است. اما در صورت خونریزی و تورم زیاد، باید با پزشک تماس گرفت.

چه زمانی کشیدن دندان عقل ضروری است؟

لزوم کشیدن دندان عقل با شکایت بیمار یا تجویز دندانپزشک انجام می شود. درد شدید در دندان عقل بیش از دو بار در سال می تواند دلیلی برای کشیدن دندان باشد. علاوه بر دندان درد، شرایط زیر که در معاینات دندانپزشکی مشاهده می شود نیز می تواند دلیل کشیدن دندان عقل باشد:

• آسیب به دندان های مجاور
  • دندان نهفته
  • عفونت دندان
  • احتمال تشکیل کیست دندان

چنین موقعیت هایی توسط دندانپزشک بررسی می شود و بیمار را راهنمایی می کند.

مراقبت پس از درمان جراحی دندان عقل

• پس از کشیدن دندان، توصیه می شود از نوشیدنی های اسیدی و غذاهای کافئین دار خودداری کنید.
  • مصرف مواد غذایی مایع و سبک به جای غذاهای تند و سفت توصیه می شود.
  • برای علائمی مانند تورم و کبودی در ناحیه صورت پس از کشیدن دندان عقل باید از یخ استفاده شود. اگر این علائم ظرف سه روز از بین نرفت، توصیه می شود با دندانپزشک مشورت کنید.
  • بعد از عمل نباید مسواک بزنید. ضمناً نباید از مواد مختلف مانند دهانشویه استفاده کرد.
  • تف کردن بعد از این عمل توصیه نمی شود. توصیه می شود گازی که روی دندان گذاشته شده است ، تعویض شود.
  • پس از کشیدن دندان عقل از محصولاتی مانند سیگار برای مدتی استفاده نشود.

قیمت کشیدن دندان عقل

قیمت کشیدن دندان عقل با توجه به میزان پوسیدگی و نوع مشکل دندان عقل متفاوت است، زیرا روش درمان نیز بر این اساس تغییر خواهد کرد. برای اطلاعات دقیق در ارتباط با قیمت می توانید با ما تماس بگیرید.

برای کشیدن دندان عقل چه شرایطی در نظر گرفته می شود؟

عواملی که در طول کشیدن دندان عقل مورد نظر قرار می گیرند به شرح زیر است:

• اگر دندان عقل در موقعیت صحیح قرار نگیرد، به راحتی پوسیده می شود. با تشکیل پوسیدگی، زمینه لازم برای تکثیر باکتری ایجاد می شود. بنابراین دندان عقل کشیده می شود.
  • اگر دندان عقل به درستی رشد نکند، ممکن است تمیز کردن دندان های آسیاب کناری نیز دشوارتر باشد.
  • دندان عقل که جایی برای بیرون آمدن پیدا نمی کند می تواند به دندان های مجاور آسیب برساند. دلیل این امر این است که هنگام تلاش برای خارج شدن باعث فشار به دندان مجاور می شود.
  • اگر دندان عقل نهفته باشد؛ ممکن است کیست روی دندان نهفته یا کنار آن ایجاد شود. این می تواند به ریشه دندان های کناری آسیب برساند و همچنین استخوانی که از دندان حمایت می کند را از بین ببرد.

کشیدن دندان عقل چگونه انجام می شود؟

در جراحی کشیدن دندان عقل ابتدا برشی در خط لثه ایجاد می شود. استخوان هایی که مانع از کشیدن دندان می شوند برداشته می شوند. سپس دندان کشیده می شود. ضرورت دارد که لثه و استخوان را بازسازی کنیم. روی ناحیه ای که دندان کشیده شده است بخیه زده می شود و از گاز برای کنترل خونریزی استفاده می شود.