درمان عصب کشی ریشه دندان

اندودنتیکس؛ یکی از شاخه های دندانپزشکی است که به تشخیص بیماری ها دندان، عصب کشی، ریشه دندان و بافت های اطراف می پردازد و به شناسایی، پیشگیری و درمان این بیماری ها می پردازد. درمان عصب کشی در مواردی انجام می‌شود که بافت عروقی و عصبی دندان که به عنوان پالپ نیز شناخته می شود، آسیب دیده باشد. اگر بافت عصبی دندان آسیب ببیند و ملتهب شود ،  دوباره قادر به ترمیم خود نیست.

اندودنتیست با دقت بقایای پالپ ملتهب یا عفونی را با استفاده از عصب کشی تمیز می کند، کانال دندان را با محلول های آنتی باکتریال تمیز می کند و در نهایت دندان ترمیم می شود. برای محافظت از بافت دندان و عملکرد بهتر آن، روکش دندان توصیه می شود.

درمان عصب کشی چگونه انجام می شود ؟

اول از همه، تشخیص صحیح بسیار مهم است. زیرا در مواردی که نیاز به درمان عصب کشی باشد معمولا بیماران با درد شدید به دندانپزشک مراجعه می کند. از آنجایی که درد شدید به ناحیه خاصی سرایت می‌کند، تمام دندان‌های آن ناحیه را می‌توان به عنوان منبع درد در نظر گرفت و ممکن است تشخیص دندان مربوطه دشوار باشد. دندان ملتهب با بررسی تصاویر رادیوگرافی تشخیص داده می شود.

1. رفع حساسیت دندان و بافت های اطراف با استفاده از بی حسی موضعی
  2. پاکسازی بافت های پوسیده دندان شامل مینا، عاج و پالپ دندان
  3. ایجاد فضای مناسب برای رسیدن به کانال ریشه
  4. جداسازی دندان با چسباندن بند لاستیکی
  5. تعیین طول کانال ریشه با استفاده از ابزار الکترونیکی و رادیوگرافی
  6. برداشتن بافت های آلوده، لایه های عاج
  7. حذف میکروارگانیسم های کانال ریشه با استفاده از ابزار دستی و سیستم های ابزار چرخشی.
  8. ترمیم دندان

چرا درمان ریشه ضروری است؟

حفظ دندان های طبیعی مزایای بسیاری دارد. حفظ دندان طبیعی همیشه در اولویت دندانپزشکان قرار دارد. یک یا چند دندان از دست رفته ممکن است باعث جابجایی دندان های مجاور و بدتر شدن وضعیت دندان های دیگر شود. عصب کشی از کشیدن دندان جلوگیری می کند. البته در موارد شدید عفونت، کشیدن دندان اجتناب ناپذیر است.

دلیل اصلی عصب کشی شامل چه روش مواردی می شود؟

1. دلیل اصلی عصب کشی، رسیدن پوسیدگی های عمیق و گسترده به پالپ دندان است.
  2. درمان ریشه باید زمانی انجام شود که پالپ به هر دلیلی آسیب دیده و ملتهب شده باشد.
  3. به خصوص در کودکان خردسال، پالپ ممکن است در شکستگی های ناشی از ضربه به دندان آسیب ببیند. در چنین مواردی باید معاینات منظم برای بررسی سلامت دندان انجام شود. درمان عصب کشی برای دندان هایی که دچار نکروز شده اند، ضروری است.
  4. تجدید درمان ریشه اولین گزینه برای التهابات ناشی از درمان های بد و اشتباه عصب کشی است. پرکننده قدیمی برداشته می شود و دوباره درمان ریشه انجام می شود.
  5. درمان ریشه اولین کاری است که باید در صورت تورم و التهاب ناشی از دندان های ملتهب انجام داد.
  6. می توان از سفید کردن داخل کانال ریشه دندان در تغییر رنگ دندان هایی که پالپ آسیب دیده، استفاده کرد

کاشت مجدد دندان

زمانی که دندان دائمی با درمان‌ ریشه‌ی مجدد یا جراحی اپیکال قابل درمان نباشد، چه به دلیل وجود موانع در دندان و چه در صورت تمیز کردن پوسیدگی ، برای درمان نیاز به تخریب گسترده دندانی داریم. ساختارهای آناتومیک دهان ممکن است آسیب ببیند. ما این امکان را داریم که با کشیدن کنترل شده دندان و در خارج از دهان مداخلات لازم برای ترمیم انجام دهیم. پس از اتمام کار، می‌توانیم دندان را در همان موقعیت اولیه قرار دهیم.

آیا بعد از درمان ریشه دندان درد وجود دارد؟

درمان عصب کشی در طول درمان باعث ایجاد درد نمی شود. به دلیل این که از بی حسی موضعی استفاده می شود، بیمار به راحتی می تواند این روند را طی کند. با این حال، ممکن است پس از پایان روند درمان و از بین رفتن اثر بی حسی ، کمی درد احساس شود. دندانی که عصب کشی شده است، ممکن است روز بعد از درمان کمی درد داشته باشد. توصیه می شود بیمار در این مدت از آن دندان استفاده نکند. پس از آن به تدریج دندان درد کاهش می یابد. همچنین ممکن است حساسیت به گرما یا سرما وجود داشته باشد.

آیا درمان ریشه دندان رنگ دندان را تغییر می دهد؟

با درمان ریشه، اعصاب دندان برداشته می شود. به دلیل انجام نشدن فعالیت های حیاتی، تغییرات رنگی تدریجی در دندان هایی که تحت درمان ریشه قرار گرفته اند مشاهده می شود. دندان با گذشت زمان رنگ طبیعی خود را از دست می دهد و تیره می شود. با این حال، با استفاده از بلیچینگ داخل دندان ، می توان از تغییر رنگ این دندان جلوگیری کرد.

اطلاعات مربوط به اندودنتیکس را از کلینیک دندانپزشکی کام دریافت کنید

با پر کردن فرم تماس زیر می‌توانید با تیم حرفه‌ای کلینیک ما تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری در مورد درمان‌ های ریشه دندان ما دریافت کنید یا وقت ملاقات رزرو کنید.